Sant Jordi 2016
23 abr. 2016

Sant Jordi 2016. Actualitat i llegenda

Sant Jordi és una festa popular carregada de simbolisme i de valors com l’amor, la cultura, el patriotisme i la solidaritat.
Considerat també el dia dels enamorats, la diada es caracteritza per l’ambient festiu que es genera al llarg del dia.
Enguany, s’estima que es venguin sis milions de roses. Un dels punts clau és Mercabarna, el mercat central de Barcelona, d’on està previst que en surtin milers de roses.
Com que l’IVA de les flors ha baixat del 21% al 10% es mantenen els preus estàndards de les roses, entre els 3 i 5 euros per peça.
Es calcula que el 60% de les roses provenen de Colòmbia i Equador, el 30% d’Holanda i, només el 10% restant ho fa de Catalunya.
Un dels punts on es venen més llibres i roses, i on es reuneixen més persones al llarg del dia, és a la Rambla de Barcelona.
Durant la jornada, molts autors aprofiten per donar a conèixer el seu llibre i establir-se en algunes de les parades que hi ha a peu de carrer, esperant vendre i firmar les seves obres. Només a la capital catalana, ja es preveu que hi hagi unes 5000 parades al carrer.

LA LLEGENDA

La llegenda va succeir a les terres de Montblanc, fa molts anys, on vivia un Drac que tenia atemorida a la població de la comarca.
Un dia el rei va decidir buscar una solució, i va oferir diàriament a la bèstia una persona escollida a l’atzar per tal que el drac no tingués gana i deixés d’atacar a més persones.
La sort va jugar en contra del rei i la seva filla en va ser la primera víctima. Afortunadament però, un cavaller anomenat Jordi va combatre amb el drac, i després de guanyar la batalla, travessant-lo amb la seva llança, va salvar la princesa i a tota la població.
El rei, molt agraït, va oferir-li la seva filla com a muller, però el cavaller no va acceptar tal honor i va fugir. Al cap d’uns dies, just on el cavaller havia matat el drac hi va néixer un roser de flors vermelles, del color de la sang del drac derrotat.
Des de mitjans del segle XV, cada 23 d’abril se celebra a Catalunya la diada de Sant Jordi, el patró de Catalunya.