Notícies

Recull de novetats i articles
25 nov. 2016

Assertivitat. Claus per ser més assertiu i tenir més èxit a l’hora de comunicar-te

ASSERTIVITAT. CLAUS PER SER MÉS ASSERTIU I TENIR MÉS ÈXIT A L’HORA DE COMUNICAR-TE

A vegades pot passar que no diguem allò que pensem o que no ens expressem com ens agradaria i que l’altra persona pugui ofendre’s.

Quan acceptem passivament aquestes situacions, pot ser que ens encomanem d’ira i frustració i acabem explotant de males maneres. És el moment d’intentar ser més assertius.

QUÈ ÉS L’ASSERTIVITAT?

L’assertivitat és una habilitat social que reuneix les conductes i pensaments que ens permeten defensar i exposar uns drets i arguments sense agredir ni ser agredit.

Ser assertiu no significa voler portar la raó, sinó expressar les nostres opinions i punts de vista, siguin correctes o no. Tots tenim dret a equivocar-nos.

Un exemple:

– Maria, no puc anar a fer la compra avui. He fet més hores a la feina i acabo de tornar. Estic cansat, vés-hi tu.
– Sé que estàs cansat, t’esforces molt a la feina i el teu cap hauria de carregar-te menys feina. Però et demano per favor si hi pots anar, doncs haig d’entregar aquesta feina demà. Després podrem descansar.

PERQUÈ SERVEIX L’ASSERTIVITAT?

Ser assertiu serveix per exposar als altres quins són els teus desitjos i necessitats, i per demostrar dignitat, autoconfiança i respecte per tu mateix.

El més interessant és que les peticions que facis des de la comunicació assertiva tindran moltes més probabilitats de tenir èxit, ja que estaràs demanant legítimament que es respecti el teu punt de vista.

Habitualment aquesta manera de comunicar-te et serà útil per:

– Donar la teva opinió, fer una petició o demanar un favor

– Mostrar les teves emocions positives com alegria, atracció, il·lusió o orgull

– Expressar emocions negatives com crítiques o desacords

– Preguntar “perquè?” i sentir-te legitimat per qüestionar l’autoritat

– Compartir els teus sentiments i emocions amb els altres i afavorir que ells ho comparteixin amb tu

– Resoldre problemes quotidians abans que apareguin emocions negatives que puguin fer descontrolar la situació

– Mantenir converses de forma còmoda i sense tenir la sensació d’estar faltant el respecte a ningú

CLAUS DE L’ASSERTIVITAT

1. Positivitzar els pensaments negatius

Si estàs convençut que tens dret d’expressar els teus sentiments i emocions ho podràs fer sense fer mal a ningú.

2. Tenir clar l’objectiu

Si exposes un problema, també pots exposar què vols solucionar o què proposes fer. L’objectiu no és guanyar la conversa sinó solucionar alguna cosa.

3. Fer referència als fets i no als judicis

És important que parlis dels fets objectius i concrets, i no de les conclusions i judicis personals. D’aquesta manera aconseguiràs que la gent no se senti agredida ni jutjada abans de començar a tractar el problema.

4. Parlar des d’un mateix i no des de l’altre

Parlar des d’un mateix ajuda a expressar les pròpies veritats sense fer que l’altra persona se senti atacada o es posi a la defensiva.

No és el mateix dir “M’has tractat molt malament” que “em sento disgustat per com m’has tractat”.

Mai ningú et podrà discutir com et sents. I descriure les teves emocions probablement sorprengui l’altra persona i la faci reflexionar i empatitzar.

5. Mantenir la calma

Si algú està en desacord amb tu o desaprova la teva opinió o proposta, no et posis a la defensiva. És millor buscar una resposta constructiva i intentar evitar el conflicte.

6. El llenguatge corporal i el to de veu és fonamental

Estar segur de tu mateix al fer una sol·licitud o indicar una elecció és bàsic. Per tant, posar-se dempeus, somriure o mantenir una expressió facial neutra i mirar els ulls de la persona amb qui t’estàs comunicant, són accions que denoten seguretat i interès.
També cal que t’asseguris que parles amb claredat i amb el to de veu correcte.